1. Vluchtluiken van Storax voor Noord Zuidlijn Amsterdam
Vluchtluiken van Storax  voor Noord Zuidlijn Amsterdam
14 augustus, 2013

Vluchtluiken van Storax voor Noord Zuidlijn Amsterdam

Storax b.v. te Zwijndrecht is al meer dan 35 jaar een begrip op het gebied van luiken. Het programma bestaat o.a. uit vloerluiken, dakluiken, rookluiken en explosieluiken. 

Eind vorig jaar besloot Storax haar luiken programma uit te breiden. Speciaal voor de ondergrondse bouw ontwikkelde Storax een uniek gepatenteerd vluchtluik.
Het unieke aan het vluchtluik is dat het systeem 100% garantie biedt dat het luik opengaat. Zelfs bij het niet ontvangen van een signaal vanuit de brandmeldcentrale, door uitval van hoofd- of noodstroom, gaat het luik nog altijd open door middel van een eigen noodenergiesysteem (NES).

Hiermee zet Storax een nieuwe standaard voor vluchtveiligheid. En vanwege deze unieke veilige eigenschappen heeft Storax besloten om octrooi op het vluchtluik aan te vragen.

Na opdrachten voor parkeergarages en metrostations kreeg Storax deze maand opdracht voor het grootste ondergrondse project van de laatste jaren in Nederland: “de Noord / Zuidlijn’’.
De vluchtwegen van deze nieuwe metrolijn in Amsterdam worden over enkele maanden voorzien van Storax NES vluchtluiken.

 Metrostation Oostplein  Parkeergarage ROC Leiden

Klik hier voor meer projectfoto’s.

Of het nu om metrostations, tunnels of parkeergarages gaat. Ondergrondse projecten hebben altijd te maken met strenge veiligheidseisen. Terroristische aanslagen in metrostations, ongelukken in tunnels en branden in parkeergarages geven keer op keer aan hoe belangrijk de vluchtveiligheid is in ondergrondse ruimtes.

Noord / Zuidlijn

Bij het ontwerp van de Noord / Zuidlijn is er ook veel aandacht besteed aan de brandveiligheid en vluchtveiligheid. Er is gekozen voor een “safe haven” veiligheidsstrategie. Deze strategie houdt in dat in geval van calamiteit de metro doorrijdt naar het eerstvolgende station (safe haven). In de metrostations zijn alle voorzieningen aanwezig om passagiers snel in veiligheid te brengen, door hen naar het straatniveau te begeleiden. Er is ook een oplossing wanneer de metro door omstandigheden niet bij een “safe haven” kan komen. In dat geval kunnen metropassagiers via vluchtwegen naar de naastgelegen tunnelbuis of naar de straat vluchten.

NES Vluchtluiken

Om de reizigers altijd een veilige vluchtweg te garanderen is er gekozen om de meeste nooduitgangen te voorzien van Storax NES vluchtluiken. In totaal worden er 9 vluchtluiken op maat gemaakt en gemonteerd.

De Noord / Zuidlijn is één van de grootste ondergrondse projecten in Nederland. Directeur Kees Korsten begrijpt wel waarom VIA NoordZuidlijn
(een samenwerking tussen Visser & Smit Bouw en Imtech Building Services en verantwoordelijk voor de afbouw van de Noord/zuidlijn ) heeft gekozen voor Storax vluchtluiken:

“Onze Storax vluchtluiken bieden een vluchtgarantie, ook als de hoofd- of noodstroom uitvalt. Het laatste wat je wilt is dat je in geval van calamiteit de veiligheid niet kan garanderen. Wij verwachten dan ook, dat ons luik de standaard zal worden voor de ondergrondse bouw in Europa.

Voordelen van het NES Storax vluchtluik:

  • Elektrisch / hydraulisch en handmatig te openen
  • Zekerheid dat het luik open gaat, ook wanneer hoofd- of noodstroom uitvalt
  • Inclusief onderhoudsservice
  • De vluchtluiken worden op maat gemaakt
  • Storax verzorgt het gehele traject: inmeten, tekenen, berekenen, produceren en monteren

Meer weten?

Bekijk dan onze productpagina over vluchtluiken
Bekijk filmpjes over N.E.S. vluchtluiken
Download onze vluchtluik documentatie
Vul een contactformulier in

Of bel voor meer informatie met Gert Veijgen (078-3030925)

Archief

Volg ons via